De kracht van kleur

De kracht van kleur

Kleuren zijn intrinsiek verbonden met onze ervaring van de wereld. Je gemoedstoestand, je perceptie van anderen, je omgeving en zelfs je koopgedrag worden door kleur beïnvloed. Toch zijn we er ons nog nauwelijks bewust van hoe dat precies werkt.

De psychologie achter kleur

Kleuren beïnvloeden ons naargelang de context en de cultuur waarin we ze tegenkomen en dat kan zeer diepgaand zijn. In 2011 bracht Coca-Cola® voor het eerst in 125 jaar een witgekleurd blikje op de markt als actie voor de bedreigde ijsberen. Het blikje werd snel terug van de markt gehaald toen gebruikers klaagden dat de smaak veranderd was, hoewel dat volgens de frisdrankenfabrikant niet het geval was. Maar bedrijven erkennen al langer het belang van kleur. Het logo van McDonald’s® is niet voor niets rood en geel. Rood wekt onze eetlust op en geel maakt gelukkig. Restaurants gebruiken zelden blauw omdat deze kleur de eetlust bederft. Blauw wordt eerder in therapeutische ruimtes of hotels gebruikt omdat het kalmerend werkt. Lichtgeel wordt vaak gelinkt aan verraad, ontrouw en jaloezie en sommige vormen van groen doen ons ziekelijk voelen. Wit vinden we betrouwbaar en roze onschuldig. Kleuren beïnvloeden ons, of we het nu begrijpen of niet.

Dit zegt de kleur van je bril

Omdat brillen voortdurend zichtbaar zijn op ons gezicht, kunnen ze gemakkelijk inspelen op de gevoelens van anderen. Daarom is het interessant om te weten wat de kleur van je bril over je zegt.

· Een rode bril doet de hartslag omhoog gaan en wordt geassocieerd met actief zijn. Een rode bril draag je dus best op een date of bij het uitgaan omdat het mensen stimuleert om tot actie over te gaan.

· Een zwarte bril oogt professioneel, klassiek en betrouwbaar. Het is de kleur die het meest het stereotiepe verband tussen bril en intelligentie benadrukt. Dit is dus een goeie keuze bij het solliciteren of het geven van presentaties.

· Ook paarse brillen zijn voor sollicitaties en presentaties een goeie keuze, maar zijn iets gedurfder dan zwart en benadrukken creativiteit boven intelligentie.

· Blauwe brillen hebben een variërende invloed. Donkerblauwe brillen zijn gesofisticeerd en geven suggestief macht en autoriteit aan. Lichtere tinten van blauw werken dan weer kalmerend en jeugdig.

· Groene brillen werken ook kalmerend, maar dit hangt sterk af van de tint. Donkergroene frames werken kalmerend, lichtgroene en groenblauwe brillen worden als sympathiek en lief ervaren en groene ‘schildpad’- frames met bruine tinten zijn dan weer professioneler.

· Witte brillen zijn zeer opvallend en worden geassocieerd met mode maar ook met gevoelens van puurheid en veiligheid. Net als gele brillen zijn ze een gedurfde keuze en worden ze vooral tijdens de zomer gedragen.

Laatste nieuws